Sempurnakan Solat Anda Tanpa GOUT

22:32 Unknown 0 Comments


Assalamualaikum

Saya doakan pada pengunjung blog saya sentiasa sihat dan dirahmati Allah serta dipermudahkan segala urusan di dunia dan di akhirat juga saya mendoakan agar anda kaya dan berjaya.

Hari ini saya nak kongsikan dengan anda semua tentang kejadian yang berlaku di Masjid As Syakirin Gombak. Kejadian ini terjadi ketika Solat Jumaat sedang berlangsung.


Ketika Di Masjid



Saya solat di bahagian dalam Masjid pada waktu itu dan ketika saya sedang meluruskan saf saya. Saya melihat ada seorang sahabat yang mempunyai ketinggian lebih kurang dalam 170cm dan berbadan agak besar yang bersedia untuk solat di barisan hadapan

Ketika Rakaat pertama semasa hendak duduk antara dua sujud, sahabat tadi tidak dapat duduk dengan betul. Dalam hati terdetik mungkin sahabat ini ada masalah dengan kakinya mungkin atau lututnya semakin sakit.

Saya nampak begitu payah sekali sahabat di depan ini untuk menjalankan ibadah dengan sempurna

Ketika tahyat Akhir

Kaki kiri yang dibengkokkan menampakkan ada sebuah ketulan yang agak besar di bahagian buku lali beliau


lebih kurang macam ni laa keadaan kaki sahabat tu

Selesai menunaikan Solat Jumaat saya terus mencari sahabat tersebut dan ternyata saya tidak sempat bersua muka dengan dia. Niat saya ialah cuma nak bertanya tentang masalah yang dihadapi tetapi tiada kesempatan untuk berbuat demikian

Saya mengkaji tentang simptom yang dihadapi sahabat tersebut dan ternyata apa yang dihadapi sahabat tadi ialah GOUT. 

Saya dicetuskan dengan idea apabila punca Gout adalah keadaan dimana keradangan yang teruk berlaku di tendon, sendi dan ianya akan membengkak.

Terutama di bahagian Sendi metatarsal-phalangeal di tapak kaki yang akan membengkak.

Ya ALLAH

Kesiannya sahabat tersebut yang mengalami Gout dan sukar untuk dia beribadah, walaupun begitu saya kagum dengan semangat dia untuk menunaikan Solat Jumaat dalam pada kaki membengkak dek kerana Gout.
         agak - agak dah berapa lama dia kene gout ?

Faktor Gout

Gout boleh berlaku atas beberapa faktor, faktor genetik, pemakanan dan masalah pada buah pinggang. Ini kerana sebahagian penyakit artritis yang berkait rapat dengan penyakit metabolik akibat asid urik ( hasil bahan buangan daripada pemecahan purin (protein) )

Berkumpul pada sendi dan bahagian tisu lembut di bahagian sekeliling sendi terutama pada kaki dan menyebabkan rasa sakit serta membengkakkan kaki.

Rasa sakit pada sendi ini terhasil daripada pemendapan asid urik yang menghasilkan hablur garam dan dek kerana hablur inilah yang menimbulkan rasa sakit pada sendi dan mampu menular ke tangan dan kaki 

Kajian mengatakan mereka yang mengalami Gout akibat pengambilan makanan laut dan makan daging merah dapat meningkatkat risko Gout kepada 50% !

Cara Mengatasi Gout


1- Perbanyakkan minum air mineral kerana air dapat membantu dalam proses menyingkirkan urate

2- Pengawalan berat badan yang berlebihan dan tahap kalori dalam badan mampu menjejaskan sistem badan untuk menyingkirkan asid urik

3- Buah Ceri dan Strawberi dikatakan dapat membantu mengurangkan kadar asid urik

4 - Amalkan Diet rendah purine.Kurangkan pengambilan organ dalaman seperti paru, hati, ikan bilis, sardin, herring, telur ikan, kekacang, alkohol, lemak haiwan, asparagus, bunga kobis, cendawan dan yis roti putih dan roti manis

5- Amalkan Gaya Hidup Sehat dengan Bersenam
Supplemen yang Sesuai untuk Gout


Set Gout Shaklee
  1. ViVix - Memberi impak pada 4 mekanisma utama penuaan pada tahap sellular. Melindung dan memperbaiki Sellular Dna dalam badan. Mengawal impak positif kepada pengawalan Genetik. Memelihara kesihatan jantung, otak, sendi, perlindungan anti oksidan .
  2. Alfafa - Proses menyingkirkan toksin dalam badan dengan lembut dan menurunkan kadar asid serum ( alkalin) dalam badan
  3. Omega - Membantu melancarkan darah yang tersumbat di saluran darah dengan  Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA). DHA dan EPA  mampu mengurangkan keradangan pada sendi pesakit.
  4. Performance Drink - Mengekalkan tahap air dan gula dalam badan yang mencukupi agar tidak dehydrate
Kata mereka tentang Set Gout Shaklee 

Testimoni 1
 Testimoni 2

Berbalik kepada topik kita tadi, Jika Dizinkan saya untuk berjumpa semula dengan sahabat di masjid tadi. Saya rasa saya akan cuba bantu beliau agar beliau lebih sihat dan cergas serta dapat beribadah dengan sempurna

Saya Doakan kepada anda semua sentiasa di bawah lindungan Allah dan diberi rezeki yang melimpah ruah serta Kaya dan Berjaya  juga diberi kemudahan di dunia dan di akhirat kelak.

Jika anda rasa Post saya menarik dan dapat memberi inspirasi pada anda sila tekan butang LIKE di bawah


Ingin Jana Pendapatan 4 - 5 angka setiap bulan ?

Modal serendah RM65
Bekerja dari rumah
Celajar cara berbisness dengan betul
Mengamalkan Konsep M E S T I 
Belajar dengan Mentor yang dah terbukti berjaya

Hubungi EDDI di Talian 017 - 22 77 675 
 ( Whatsapp , SMS , Call , Telegram ) Setiap pembelian anda dengan kami anda akan dapat Free gift
  • Cara pengambilan Supplemen dengan betul
  • Free Consultant
  • Jadual Pengambilan Supplemen 




0 comments: